
Over
De Stichting Toerisme en Recreatie (STER) Berg en Dal.
Missie
De STER levert door samenwerking en kennisoverdracht tussen bedrijven en organisaties een substantiële bijdrage aan de duurzame ontwikkeling van de vrijetijdseconomie in Berg en Dal.
De STER richt zich op belangenbehartiging, kennisoverdracht, promotie, productontwikkeling en op projecten die een individuele ondernemer alleen niet tot stand kan brengen.
Visie
De activiteiten van de STER leiden tot een evenwichtige en duurzame ontwikkeling gericht op groei in aantal overnachtingen, dagbezoeken en bestedingen. Door kwaliteitsverbetering van het aanbod streven we naar langer verblijvende en vaker terugkerende bezoekers. Daarmee leveren we een bijdrage aan de leefbaarheid en de duurzame economische groei van Berg en Dal.
De STER draagt er substantieel aan bij dat Berg en Dal als “A-merk” een aantrekkelijk (toeristische) bestemming is en blijft en daarmee een van de belangrijkste spelers is binnen het Rijk van Nijmegen en de grensregio.
2004
Al jaren
Vaste gesprekspartner van de Gemeente Berg en Dal en Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen
100+
Leden
Van kleine B&B tot groot hotel, van restaurant tot activiteitenbureau
+
Wapenfeit
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore
+
Wapenfeit
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore

Quote
Ivo Gelsing
Voorzitter
Strategie
Strategie
Samenwerking is de basis om resultaat te bereiken. Met input en inzet van het STER-team en de STER-participanten wordt gewerkt aan promotie, productontwikkeling, belangenbehartiging en bevordering van de samenwerking en daarmee aan economische groei voor de groep participanten. Door middel van een uitgebalanceerd programma draagt de STER bij aan het “laden” van het merk ‘Berg en Dal’ als ‘Ons Binnenste Buitenland’. De samenwerking met gemeente en TVAN is hierbij een vanzelfsprekendheid. Het toeristisch toekomstperspectief voor de regio Arnhem Nijmegen “Bestemming in Balans” en de Kadernota Toerisme vormen daarvoor mede een belangrijke leidraad.
De STER richt zich op drie hoofdthema’s:
- Natuur en Landschap
De kwaliteit en karakteristiek van het landschap vormen een van de belangrijkste bezoekmotieven en vervullen daarom een essentiële rol in de wijze waarop Berg en Dal toeristisch “vermarkt” wordt. Verbetering van de beleving van de ruimtelijke kwaliteiten en een betere ontsluiting van het landschap, o.a. door middel van online beleving (vooraf) en nieuwe routestructuren in combinatie met aantrekkelijke dorpskernen, dragen bij versterking van dat landschap. Spreiding in ruimte en tijd speelt hierbij een belangrijke rol.
- Wijnbeleving
Met de wijnbouw heeft Berg en Dal een krachtig en onderscheidend marketinginstrument in handen. De STER zal Berg en Dal/Groesbeek als Wijndorp verder willen laten profileren door gedurende het jaar aansprekende en publiciteit genererende activiteiten te (laten) ontwikkelen. Profilering van Groesbeek als wijndorp in combinatie met culinaire streekproducten straalt positief uit binnen de gehele gemeente Berg en Dal en creëert nieuwe mogelijkheden voor routes en arrangementen.
De wijngaarden zelf laten door ontwikkelen tot aantrekkelijke en onderscheidende dagbezoeklocaties.
- Cultuurhistorie
In Berg en Dal ligt de Romeinse geschiedenis aan de oppervlakte, met onder andere het aquaduct, de dakpanovens op de Holdeurn en de diverse Romeinse vindplaatsen in Beek en Millingen. Samen met lokale partners (b.v. Museumpark Orientalis) en partners in het Rijk van Nijmegen zal STER de Romeinse geschiedenis meer benutten in promotie en productontwikkeling.
Berg en Dal wordt in een adem genoemd met ‘Operatie-Market-Garden’. Evenementen en herdenkingen rondom het thema vrijheid bieden volop kansen voor verdere promotie en productontwikkeling. Het Vrijheidsmuseum speelt hierin een centrale rol op de thema’s vrijheid, herdenken en beleven.

Erik de Gans
Manager
Quote!
STER voor ondernemers
- Een business-to-business platform met 2x per jaar netwerkbijeenkomsten (voor- en najaar);
- Verbinder, adviseur, belangenbehartiger en sparringpartner voor bedrijfsleven en gemeente Berg en Dal;
- Opdrachtgever aan en partner van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen / Visit Nijmegen op het gebied van promotie en productontwikkeling;
- Gesprekspartner van brancheorganisaties als KHN en Hiswa-Recron;
- Aanjager van nieuwe initiatieven en bovenlokale evenementen
Neem vandaag nog contact met ons op
Al lid en een vraag of leuk idee? Laat het weten!
Lid worden? Doen!